Köpvillkor för köp på ELDIREKT.se (ELDIREKT AB 556919-6214)
Försäljning sker till privatperson, företag, förening, myndighet, kommun och juridisk person. Vi ingår ej avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.
Vi reserverar oss för prisfel på vår webbshop, vid uppenbart felaktig prissatta varor eller felaktig beskrivning förbehåller vi oss rätten att annullera ordern.
Samtliga priser visas som standard inklusive svensk moms för privatpersoner, och exklusive svensk moms för företagskunder. Minimiorder 199:-
Fraktkostnader samt eventuella andra avgifter syns i kassan innan köp genomförs. I dagsläget levererar vi endast till vissa länder inom EU* ( Ej Åland ). Vi skickar i dagsläget inte varor till Norge.
Alla beställningar ska ske via vår hemsida.
Beställningar lagda på fax, email eller telefon godkännes ej om så inte har avtalats.
Kunden svarar själv för att adressuppgifter är korrekt ifyllda.
Vi förbehåller oss rätten att logga IP-nummer vid beställning,
alla personuppgifter skyddas av gällande personuppgiftslagar.
Vi sparar endast de uppgifter som krävs för att kunna fullfölja våra åtagande gällande dina beställningar. Läs mer här
Viktigt om elmaterial.
De flesta av våra produkter för fast installation kräver installation av behörig fackman. På eio.se och elsäkerhetsverket.se kan man läsa mer om vad man själv får göra eller kontakta oss om du är osäker på vad som gäller.
Leveranstider.
Lagerförda produkter skickas från oss snarast. Tid varierar beroende på arbetsbelastning och tidpunkt för beställning. Utleveranser sker endast helgfria vardagar.
Varor med märkningen "Lagervara" är alltid ämnad att alltid finnas på lager, vid slutförsäljning så har vi normalt dessa produkter igen på vårt lager vardagen efter.
Vi reserverar oss för slutförsäljning av det som kallas "Lagervara" då det tyvärr ibland tar längre tid att återfå till lager än normalt. Sådana omständigheter inkluderar, men begränsas inte till saldofel, säljstopp, slutförsäljning, logistiska skäl.
Produkter med längre leveranstider framgår på respektive produkt, och skall ses som uppskattade då det ofta även är en anskaffningsvara för leverantör.
Leveranstiden anges i arbetsdagar det tar oss att få varorna till vårt lager.
Vi försöker undvika att restnotera produkter genom delleverans i den mån det går och istället inväntar ev slutsålda produkter för samleverans.
Möjlighet till delleverans av en order bedöms i individuellt fall, vänligen kontakta kundservice via mail om förfrågan på detta finns.
Kollinummer erhålls via email där det är applicerbart.
Det är kundens ansvar att se till att leveransen är komplett vid leverans innan arbetet påbörjas.
Stillestånd i arbete samt avbrott i arbete till följd av defekt, felaktig eller utebliven produkt ansvaras inte för. Kundens ansvar är att inom 8 dagar säkerställa och meddela oss om felleverans eller andra avvikelser uppkommit.
Normala lagervaror som tagit slut meddelas ni leveranstid inom 48 timmar då ni också har möjlighet att upphäva ert köp utan kostnad.
Normal leveranstid 1-5 dagar beroende på valt leveranssätt, produktens art, avstånd mm.
Se lagerstatus, leveranstid på respektive produkt i webshopen.
Ändringar av pågående beställningar är normalt inte möjlig när din order börjat hanteras, utan är då i sk produktion. Kontakta kundservice för mer info.
Betalsätt.
Visa/Mastercard - Avgift: 0:-
Med DIBS samt Euroline över 3-D secure och uppfyller kraven för konsuments kortuppgifter för PCI-DSS.
ELDIREKT.se har ingen tillgång till kortuppgifter.
DIBS kundsupport vardagar 9.00-16.00 08-52752500
Euroline kundsupport vardagar 9.00-17.00 08-146914
Faktura - 0:- i avgift.
Betalning mot faktura sker i samarbete med Walley.
En microupplysning görs i kassan mot personnummer eller orgnummer. En kopia på de uppgifter vi har tagit på er skickas alltid brevledes som extra säkerhet för dina uppgifter.
Fakturan skickas per email när din beställning lämnar oss.
Betaltid 30 dagar för företag och 14 dagar för privatpersoner.
Orderbekräftelse.
Direkt efter lagd beställning skickas det automatiskt ut ett bekräftelsemail till angiven mailadress. Om detta inte mottagits inom 24h, kontakta då kundservice.
Notera att orderbekräftelsen inte är en kvittens på ingått avtal, även i det fall belopp reserverats/dragits ( exempelvis vid kort eller direktbetalning som är hur denna typ av betalsätt fungerar ), utan endast en anmodan för köpet. Beställningen är realiserad först vid utleverans från oss / leverantör. Detta ifall beställningen innehåller vara/varor som av någon anledning inte kan levereras eller ersättas till motsvarande av oss. T.ex. på grund av men inte begränsat till, prisfel,systemfel,kraftig ökning i inköpskostnader.
Kvittens.
Kvitto på genomfört köp skickas ut i samband med att utleverans genomförs.
På kvittensen återfinns bla. bolagets momsregistreringsnummer och namn/adress.
Leveranser.
Vi erbjuder följande leveranssätt
PostNord
Varorna levereras till ett av PostNords 2500 ombud, serviceställe i närheten av din adress där man kan hämta sina varor. SMS avisering sker när varorna finns på utlämningsstället.
Kundservice PostNord 8-18 020-232221
Leverans dagtid / Hemleverans - Leverantörens egna transporter / lokal speditör (Endast Sverige)
Leverans dagtid till privatpersoner och företag.
Vid tunga försändelser och långgods (Över 1.5m) är detta det enda valbara leveranssättet. Gäller främst oljefyllda raditorer, belysningsskenor och kabelstegar.
Transport sker då oftast direkt från leverantör till angiven adress, alternativt annan speditör som är verksam på orten.
Gods levereras endast till port, tomtgräns etc. Inbärning utförs Ej.
Viktigt att ni har uppgett telefonnummer där ni nås dagtid.
OBS! Speditören gör oftast endast ett leveransförsök. Vid misslyckad leverans pga av att kund inte varit anträffbar körs godset tillbaka till terminal.
Ny utleverans kan ske mot avgift som baseras på avgiften vi debiteras av speditör / leverantör för detta.
Kontakta då kundservice.
Gods som nekas vid leveransförsök av annan anledning än att det varit skadat eller defekt godkäns inte, utan kommer att bli debiterat enl. postens prislista för skrymmande gods.
Liggtiden för paket hos ombud kan variera mellan speditör ( vanligen 10 dagar ). Normalt finner man sista uthämtningsdag i speditörens avisering ( läs mer på respektive speditörs hemsida för aktuell information om liggtid )
Utlämning i Malmö- Egen tjänst för den som önskar hämta sina varor
Utlämning hos Total EL i Malmö på Ringugnsgatan 14A, vardagar mellan 8-15
Då våra beställningar behandlas i en viss turordning och ska hanteras är det viktigt att ni inväntar vårt besked innan er order är färdigställd.
Leveranser från vårt lager till butiken sker 1-2 gånger dagligen
Medtag legitimation, Ombud kan ej användas
Kostnad 0:-
Vi kommer i första hand att försöka tillgodose kunds önskan om valt fraktsätt men förbehåller oss rätten att utan avisering nyttja annan tjänst för leverans, exempelvis vid driftstörningar hos speditör eller direktleveranser från leverantör. Kolliuppgifter kan inte garanteras i dessa fall.
Beroende på beställningens beskaffenhet kan ibland mer än en utleverans vara nödvändig. Vi undviker detta i den mån det går och ingen extra fraktdebitering tillkommer när detta uppstår.
Adresser angivna till eftersändningstjänster inom eller utanför Sverige godkänns Ej. Detta pga. upprepade problem att få fram sändningar.
För mer information, vänligen kontakta kundservice.
Fraktkostnader
Aktuella fraktkostnader syns i kassan innan köp genomförs.
Vi erbjuder i dagsläget kostnadsfri frakt till kunder inom Sverige som handlar för över en viss gräns. Vid köp från utlandet kalkyleras gällande frakt i kassan baserat på destinationsland och en kostnadsfri frakt är inte tillämplig.
Oljefyllda radiatorer och skrymmande gods.
Oljefyllda radiatorer och gods längre än 1,0m levereras endast inom Sverige. Leverans sker då med utleverans dagtid med lastbil.
Ångerrätt Privatpersoner.
Enligt distansköplagen har man alltid 14 dagars ångerrätt.
Varan skall vid åberopande av ångerrätten återsändas i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller även förpackning. Skadad förpackning, produkt eller liknande ersätts av kunden. Om varan eller tjänsten har nyttjas, inkopplats eller installerats upphör då ångerrätten.
Varor som har personlig prägel, varor som riskerar att tappa sitt värde samt är av en viss typ av beskaffenhet omfattas inte av ångerrätten.
Produkter med bruten plombering anses vara brukade om sådan försegling bryts och returrätten är då förverkad.
Digitala varor såsom mjukvara, abonnemang etc. går Ej att returnera efter utförd leverans.
Kabel på löpmeter, vissa typer av radiatorer, reservdelar & specialbeställda varor är exempel på produkter som inte omfattas av ångerrätten.
Även T.ex. hygienartiklar, matberedningsvaror, trimmers, epilator, rakartiklar, in-ear hörlurar m.m kan inte returneras i annat än reklamation/garantiärende.
Återsändning av sådan vara kommer inte att behandlas.
Val av andra fraktmetoder än det alternativ som är förvalt i kassan återbetalas ej.
Vid nyttjande av ångerrätten så fyll i uppgifterna i retursedeln som medföljde ditt köp.
Återsänd dina produkter tillsammans med denne.
Returadress
ELDIREKT.se C/O Total EL AB
Ringugnsgatan 14A
216 16 Limhamn
Samtliga gods ska skickas på ett sådant sätt att säker transport kan ske.
Ska skickas som företagspaket, paket, brev eller motsvarande där vi får varorna tillsänt vår adress, Ej ombud.
Vi löser inte ut gods mot postförskott.
Tänk på att du ansvarar för återtransporten.
Spara kvitto med kollinummer!
Fraktkostnader för returen står kunden själv för.
Återbetalning sker inom 14 dagar efter mottagandet av godset.
Endast returfrakten bekostas av kunden under tiden för ångerrätten.
Vid retur av delad order återbetalas varornas värde.
Kontakt för retur under ångerrätten behövs inte så länge retursedeln har använts.
Önskas kontakt eller utskick av ny retursedel kontakta oss vardagar 8-17
040-251400 alternativt kundservice@eldirekt.se
Öppet köp Privatpersoner.
Vi tillämpar 30 dagar enligt samma regler enligt ovan "Ångerrätt"
Dock återbetalas inte frakter, avgifter och liknande utanför ångerrätten.
Fraktsedel för returer kan köpas här >>
Retur för skrymmande, tyngre gods bokas här >>
Står kunden fritt att använda egna transportmetoder dock debiteras kunden 150:- om det är så att varan har skickats till ett ombud istället för direkt till oss.
Vanliga transportmetoder där vi får varorna tillsänt till oss är normalt sk företagspaket. Tex PostNord Parcel, DHL Paket mfl.
Kampanjvaror, bonusar, fri frakt avräknas om returer understiger kampanjens regler eller ersätts av kunden.
Vid retur av varor som ingår i en beställning där en rabatt har tilldelats unikt för beställningen så utgår rabatten på ordern i sin helhet.
Mellanskillnaden debiteras då kunden. T.ex. vid sammansatta paketartiklar med en satt rabatt baserat på hela innehållet.
Vissa varor undantas av ångerrätt/öppet köp T.ex. hygienartiklar, matberedningsvaror, trimmers, reservdelar, epilator, rakartiklar, in-ear hörlurar m.m och kan inte returneras i annat än reklamation/garantiärende.
Digitala varor såsom mjukvara, abonnemang etc. går Ej att returnera efter utförd leverans.
Varor som tillverkas vid beställning kan ej avbeställas och omfattas inte av öppet köp.
Ångerrätt, öppet köp företag.
Öppet köp tillämpas ej på företag utan vi hänvisar till köplagen.
Eventuellt kan återköp göras med returavdrag beroende på produktens art.
30-50% returavdrag är vanliga beroende på produktens art samt leverantörens villkor.
Vänligen kontakta kundservice om retur från företag önskas.
Varor som tillverkas vid beställning kan ej avbeställas.
Outlösta paket.
Vid outlösta paket hos ombud förbehåller vi oss rätten att fakturera kund 12% av varornas värde dock minst 300:- inklusive moms som ska täcka fraktkostnader, avgifter från speditör, returfrakt samt hantering.
Paket som har skrymmandeavgifter eller liknande debiteras dessa enligt speditörs prislista
Ej utlösta paket faller ej under ångerrätten
Liggtid hos ombud är normalt 7-10 dagar men kan variera. (aktuell liggtid står i speditörens avisering )
Kund debiteras de faktiska fraktkostnaderna för att skicka ut ett paket på nytt.
Reklamation/Garanti
Vid reklamation och garantiärende så kontakta alltid ELDIREKT.se innan varorna återsänds. Vid reklamationer så står alltid vi för returfrakten. Eget utlägg utan överrenskommelse med oss på förhand ersätts Ej.
Garantier omfattar endast produktgaranti mot fabrikationsfel från respektive tillverkare.
Kostnader kring ev arbete för inkoppling, bortkoppling, stillestånd eller liknande omfattas ej av garantin.
Garantier på produkter som ska installeras av elektriker utgår om inte kvitto, fakturakopia för installationen kan visas upp vid anmodan.
Det är vi, gentemot våra leverantörer / tillverkare som avgör hurvida en defekt vara kan kasseras eller skall återsändas. Kassering på eget bevåg riskerar utebliven hantering.
Ångerrätt och garanti behandlas på olika sätt därför kan inte retursedeln för ångerrätt användas.
Komplett ifylld garantisedel ska alltid bifogas
Samma kontaktuppgifter som ovan gäller vid reklamationer.
Reklamationsrätt har man alltid i 3 år dock kan garantier skilja sig åt på olika produkter.
1-5 års garantitider är det vanliga.
Se bifogade garantihandlingar för respektive produkt.
1 års garanti om inget annat anges.
Om en vara är felfri eller ej installerats korrekt vid vår kontroll tas en felsökningsavgift ut på minst 400:- upp till varornas värde.
Varan skickas även tillbaka på kunds bekostnad.
Har ersättningsvaror skickats ut innan retur är mottagen så faktureras även dessa.
Transportskador på gods.
Synliga skador på emballage / produkt anmäls direkt till transportören/ombudet vid mottagandet av godset innan du signerat att du mottagit godset, därefter till oss, då tillsammans med det ärendenummer som skall skapas för ärendet.
Dolda transportskador anmäls till oss och speditör/ombud inom max 7 dagar. Transportskador som anmäls efter 7 dagar behandlas ej.
Manualer, installationsanvisningar, bilder
Flertalet av våra produkter kräver fackmannamässigt inkopplande, montering och saknar därmed manualer och monteringsanvisningar.
Detta gäller de produkter som ska installeras av behörig elektriker.
Konsumentförpackade produkter har alltid bruksanvisningar enligt gällande regler för Sverige
Bildinformationen på våra produkter ska ses som illustrationer och kanske inte alltid återger varans exakta utseende eller utförande.
Tvist.
Vid tvist mot privatperson har vi som policy att följa Allmänna reklamationsnämndens (ARN) beslut
Kontakt ARN 08-50886000
Tvist mellan företag löses normalt i svensk domstol (Malmö Tingsrätt)
Frågor som berör faktiska köp, pågående ärende och pågående reklamationer besvaras inom 48 timmar på vardagar.
Kundservice vardagar 9-16
Telefon 040-251400
kundservice@eldirekt.se
Kontor och utdelningsadress. (Ej besöksadress)
Ringugnsgatan 14A
216 16 Limhamn
Force Majure.
I händelser av naturkatastrofer, krig, åtgärder på arbetsmarknaden, myndigheters beslut, fördyrande omständigheter, uteblivna leveranser från underleverantörer eller därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilket ej skäligen hade kunnat förutses och påverkat det ingående avtalet från vår sida som gör att vi ej kan hålla vår del utgörs som grund från våra förpliktelser att fullfölja avtalet.
ELDIREKT.se 556919-6214
Innehar F-skatt
Momsregistreringsnummer SE556919621401
Ringugnsgatan 14A, 216 16 Limhamn
Telefonnummer 040-251400
Fax 040-6113131
Email: kundservice@eldirekt.se
ELDIREKT.se använder sig av sk cookies på sidan. Dessa cookies är till för att kunna bibehålla produkter i varukorgen samt för att du ska kunna genomföra köp hos oss. Se manualen för din webläsare hur du själv kan hantera användadet av cookies.
Antispam policy.
ELDIREKT.se delar inte med sig av användares emailadresser, telefonnummer eller andra personuppgifter till annan part. Utskick från oss sker endast om du som kund har tackat ja till att få information från oss i samband med köp hos oss.
Kort om hur vi hanterar dina personuppgifter.
Fullständig intergritetspolicy laddas ner här
■ ELDIREKT Databas.
Samtliga personuppgifter är krypterade i vår databas.
Under 45 dagar efter beställning har samtlig berörd personal hos eldirekt tillgång till:
- Ordernummer, namn, adress, telefonnr, emailadress, varor och IP-nummer.
Efter 45 dagar visas inga personuppgifter utan visas endast som anonyma order med ordernummer och varor.
Personal kan begära personuppgifter via vår dataskyddsansvarig vid behov.
Efter 24 månader raderas alla personuppgifter automatiskt.
■ ELDIREKT Bokföring.
I vår bokföring (Visma) har vi endast det som krävs minst av oss enligt bokföringslagen. Dessa uppgifter sparas i 7 år och raderas därefter automatisk.
Uppgifter vi sparar är:
- Namn, datum, varor samt belopp.
■ Jetshop (ELDIREKTs ehandelsleverantör)
Samtliga ifyllda uppgifter utom kortuppgifter och personnummer som uppgetts på ELDIREKT.se behandlas av Jetshop. Efter 24 månader anonymiseras alla personuppgifter automatiskt och endast ordern finns kvar anonymt. Önskar man få detta utfört tidigare kontakta kundservice som löser det inom 24 timmar på vardagar.
■ Speditörer.
För att kunna leverera din beställning delar vi med oss av personuppgifter till följande speditörer.
Unifaun, DHL, DB Schenker eller PostNord.
Digital signatur i form av ID kort, körkort eller pass sparas också om varorna har haft legitimationskrav vid utlämnande.
De uppgifter som sparas är:
- Namn, adress, postnummer, emailadress, mobilnummer, kollinummer samt ev personnummer.
Sparas i 6 månader.
■ Betaltjänster.
Samtliga våra betaltjänster hanteras av Dibs och Walley. Samtliga personuppgifter hanteras enligt gällande regler.
Fullständig förteckning över Walleys behandlig av personuppgifter gällande de olika betalsätten hittar man här
■ Servicemail.
Via addwish buisness skickas servicemail i form av sparad kundvagn, prisbevakning, returinformation och liknande.
De uppgifter som sparas är:
- Emailadress
Sparas så länge kund själv önskar. Avregistreringslänk finns alltid i utskicken.
■ Nyhetsbrev.
Via getanewsletter skickas nyhetsbrev om kund har valt detta.
De uppgifter som sparas är:
- Emailadress och förnamn.
Sparas så länge kund själv önskar. Avregistreringslänk finns alltid i utskicken.
■ Cookies.
De cookies som används innehåller inga personuppgifter.
Sessionscookies behövs för att kunna genomföra ett köp.
Se manual för just din webläsare hur man ställer in användandet av cookies.
Datainspektionen är tillsynsmyndigheten för att dessa uppgifter hanteras rätt.
08-657 61 00
Dataskyddsansvarig för ELDIREKT AB
Nils Dahl 040-251402
* Begränsningar kring leveransadresser, fraktkostnader, transportsätt, samt vilka artiklar som kan levereras kan förekomma beroende på geografiskt läge.
Walleys fakturalösning - Privat
I samarbete med Walley erbjuder vi faktura och delbetalning. Faktura innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här:
Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation
Walleys delbetalning
I samarbete med Walley erbjuder vi delbetalning via konto. Konto innebär att alla dina köp under en månad samlas på en faktura, som skickas månaden efter dina köp. Du får hem dina varor innan du betalar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här:
Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation
Walleys delbetalningskampanjer
I samarbete med Walley erbjuder vi faktura vid speciella delbetalningskampanjer. Delbetalningskampanj innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Följ din delbetalning genom att betala in det fasta beloppet som framgår på din faktura. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här:
Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation
Köp nu – betala senare!
Alla köp gjorda med denna kampanj ger dig förlängd betaltid till i upp till 90 dagar. Kampanjavgift på 29 kronor ( aviavgift 29 kronor ) tillkommer. För att kunna handla med Walley ska du vara minst 18 år. För att se fullständiga villkor för Walley faktura se länkarna nedan:
Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation
Walleys fakturalösning - Företag
I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med faktura för företag. Faktura innebär att du får levererat varorna innan du betalar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura som skickas till företaget. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här:
Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Återbetalning
Du som har betalt din faktura men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos Walley.
Walley kommer automatiskt att kontakta slutkunden via e-post. Efter att Walley har fått bankkontoinformation på Mina Sidor från slutkunden så betalas pengarna åter inom en till tre arbetsdagar.
För retur på kreditkonton och delbetalningar kommer returen på beställningen bara att minska kundens öppna saldo, och ingen automatisk återbetalning till slutkunden görs.
Vid frågor kontakta Walley på Tel. 010 – 161 01 00
Eller besök oss på https://www.walley.se/kundservice/